21v ja Helsinki

by - lokakuuta 16, 2017

Täytin viime viikon tiistaina vuosia. 21-vuotta tuli täyteen ja sen kunniaksi Vilma vei minut Helsinkiin reissuun. Taustana tähän matkaan, oli Vilman 18-vuotis syntymäpäivät maaliskuussa, jolloin minä vein Vilman yllätys matkalle Jyväskylään.
Vilma on huono pitämään salaisuuksia ja onnistui vahingossa kertomaan minulle matkamme määränpään jo pari viikkoa ennen lähtöä. Lauantaille ystäväni oli kuitenkin suunnitellut jotain ohjelmaa ja se pysyikin salaisuutena loppuun asti.

Perjantain 15.00

Bussi lähti kurvailemaan kohti Helsinkiä 15.00. Jouduin karkaamaan töistä tunnin etuajassa, mutta onneksi sain siihen luvan. Kotkasta Helsinkiin on onneksi lyhyt matka ja päästiin perille Kamppiin hyvissä ajoin. Hotellikin löytyi helposti ja matkalaukku hylättiin huoneeseen saman tien.

Matka jatkui lyhyen meikkaus tuokion jälkeen, etsimään ruokapaikkaa. Eksyttiin Lushille ja sieltä tarttui mukaan kasvonaamio, kylpypommi ja jelly saippua.
Meillä oli määränpäänä tietty kiinalainen, jossa olimme joskus aiemmin käyneet. Ongelmana oli, ettei meistä kumpikaan tiennyt kyseisen ravintolan nimeä ja meillä oli vain hämärä muistikuva siitä, missä ravintola sijaitsi. Ihmeeksi paikka kuitenkin löytyi ja annosten koko häkellytti jälleen kerran. Harvoin käy niin etten jaksa syödä ruokaani loppuun, mutta tällä kertaa en päässyt edes lähelle.

Väsyneinä ja laiskoina, lähdimme Vilman kanssa kaupan kautta hotellille. Päätimme perjantain viettää rauhassa Lush ostoksiemme parissa. Lauantaina olisi aikaa yöelämälle.

Lauantai

Hotellin aamupala oli mahtava. Tarjolla oli liikaa syötävää, eikä kaikkea olisi jaksanut edes maistaa.  Croisantit ja vohvelit täytyy mainita lemppareina.

Kävimme Kiasmasssa katselemassa hieman taidetta. 5 kerroksen thaimaalainen näyttely oli hyvin mielenkiintoinen ja sitä olisi seurannut pidempäänkin.
Lauantai aamupäivä meni Kiasmassa, shoppaillessa ja kahviloissa. Kierreltiin kaikki mahdolliset kaupat, muttei löydetty oikeastaan mitään ostamisen arvoista. Starbucksissa käytiin ja Jungle juiceakin kokeiltiin ensimmäistä kertaa.

Hesen kautta mentiin kiireellä hotellille kaunistautumaan. Parhaat päälle ja kohti tuntematonta. Mentiin metrolla Hakaniemeen, eikä minulla ollut  mitään tietoa, minne matkamme oli johtamassa. Se kuitenkin selvisi pian kun Helsingin Kaupunginteatteri häämötti edessä. Esityksenä oli Myrskyluodon Maija. En ole koskaan katsonut alkuperäistä tv-sarjaa, joten Vilma ajatteli, että tämä oli sopiva katseltava. Yllätyin iloisesti, sillä rakastan teatteria ja on ollut pitkä aikainen haaveeni päästä isompaan teatteriin katsomaan jotakin. Live orkesteri musiikki ja Maija Vilkkumaan kauniit laulun sanat saivat herkistymään ja pari kyyneltäkin taisi tulla vuodatettua. Onhan Maijan tarina koskettava ja kaunis.

Esityksen jälkeen päätettiin vielä mennä ulos ihailemaan Helsingin yöelämää. Suht hyvissä ajoin tultiin kuitenkin takaisin hotellille, sillä seuraavana aamuna oli aikainen herätys.

Sunnuntai

Aamupalan jälkeen kiire pakkaaminen ja meikkaaminen ja taas liikkeelle. Matkalaukku jäi hotellille säilytykseen ja me suunnattiin metroon. Oltiin edellisenä päivänä päätetty reissata Itäkeskukseen. Päämääränä oli New Yorker ja Bubble Tea.
New Yorker oli jokseenkin pettymys, emmekä löytäneet sieltäkään mitään ostettavaa. Sen sijaan kuplatee on aina todella hyvää ja se ei tuottanut pettymystä. Päädyttiin käymään myös DivaDogissa, etsimässä Pimulle jotain söpöä ja parissa muussa kaupassa.

Metrolla takaisin Kamppiin, laukun haku hotellilta ja ruokaa etsimään. Ostettiin nuudeliannokset mukaan, koska koskaan ei voi syödä liikaa nuudeleita ja käytiin vielä ostamassa jotain juotavaa bussiin. Vilmalle kahvia Starbucksista ja minulle smoothie Jungle juicesta.

Kotimatka kului nopeasti youtubea katsellessa. Illalla vielä sovitettiin Pimulle sen uutta hupparia ja kyllä se on totta, että oma sänky on aina paras paikka, matkan jälkeen.

Nyt odotellaan sitten seuraavaa matkaa, joka onkin jo ensi viikolla. 26.10. torstaina suuntaamme Vilman kanssa lentokentälle ja kohti Lontoota!